1. Skip to Main Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Anunt publicitar 01

Casa de vanzare in Targu Ocna.
Suprafata: 100 mp locuibili si curte de 500 mp.
Plus 1500 mp (se poate vinde si pe parcele)
Locatia: Str. Poet Ion Gramada, nr.19 (aproape de Piscina cu apa sarata de langa Mina Salina)
Telefon de contact: 0737049318 sau 0734166754

95 de ani de la “Zborul Marii Uniri”

Scris de  Administrator 26 Noiembrie 2013 Publicat in Actualităţi
Voteaza articolul
(1 Voteaza)

Zborul Marii Uniri4Sâmbata, 23 noiembrie, cu ocazia împlinirii a 95 de ani de la “Zborul Marii Uniri”, Flotila 95 Aeriana Bacau, in colaborare cu Asociatia Româna pentru Propaganda si Istoria Aeronauticii Militare (ARPIAM) – filiala Bacau, a organizat, in localitatea Margineni, o manifestare de cinstire a eroului aviator locotenent Vasile Niculescu, cel care a efectuat, in 1918, zborul peste Carpati, de la Bacau la Blaj si retur, cu un avion militar Farman 40. La evenimentul care a avut loc la Monumentul Eroilor din Margineni, au participat, pe lânga militari ai Garnizoanei Bacau si veterani de la (ARPIAM), sefii autoritatilor judetene – presedintele CJ Dragos Benea, subprefectul Dorian Pocovnicu -, parlamentari de Bacau, cadre militare active si în rezerva, veterani de razboi, urmasi ai eroilor cazuti pentru patrie, elevi.

Zborul Marii Uniri8Actiunea s-a dorit a reedita evenimentul din data de 23 noiembrie 1918, când autoritatile de la Iasi au transmis primele mesaje legate de Unire catre românii din Transilvania. Cu aceasta ocazie, generalul de flotila aeriana in rezerva Nicolae Petrescu i-a inmânat pilotului de aviatie Bogdan Coltanel mesajul ce urma sa ajunga la Blaj.

Aviatorul i-a promis generalului ca documentul va ajunge la destinatie, dupa care a executat simbolic, cu un avion ultrausor, un survol deasupra Monumentului Eroilor. Un sobor de preoti ortodocsi si catolici au facut slujba de pomenire a eroilor locali cazuti la datori in primul razboi mondial, iar la final, au fost depuse din partea autoritatilor judetului coroane de flori la monumentul eroilor din localitate.

 

Sursa: Flotila 95 aeriană Bacău

Căpitanul Precup a dus prin aer, între Iaşi şi Blaj, documentele prin care s-a parafat Marea Unire în 1918. Azi, urmaşul său se străduieşte să îi pună numele pe o stradă din Cluj.

Cu o zi înainte de sărbătorirea a 92 de ani de la ziua cea mare a Unirii, în casa de pe Fabricii de Chibrituri nr. 18 miroase a plăcintă, a amintiri şi a istorie, printre tablouri făcute din nasturi, mobilă veche şi fotografii ale aviatorului care locuia aici în urmă cu nişte zeci de ani.

Vladimir Popescu, proprietarul casei, este copilul adoptiv al sorei căpitanului Victor Precup, Nuţi. Acum pensionar, singurul urmaş al pilotului care a făcut posibilă recunoaşterea Unirii în acte oficiale se plânge că lumea a uitat istorie. Soţia îl completează. “Nimeni din Moldova nu avea vreo fotografie cu Precup, ci doar cu pilotul lor, Vasile Niculescu. În cărţile de istorie s-au inventat poveşti că Precup lupta împotriva ruşilor cu baioneta. Toată lumea a uitat ce înseamnă cu adevărat România Mare”, constată doamna Popescu, într-o pauză de la gătitul unor senzaţionale plăcinte cu brânză şi varză.

Pilot Zborul Marii UniriVictor Precup a servit în Armata Austro-Ungară în timpul Primului Război Mondial şi a participat ca delegat al Consiliului Naţional Român, după ce a călătorit de la Sibiu la Iaşi în 1918, pentru a discuta situaţia din Transilvania cu Guvernul Român. În 23 noiembrie, Precup, deja căpitan în Armata Română, este ales pentru a merge, alături de Vasile Niculescu, să piloteze avionul care va duce românilor adunaţi pe câmpia de la Blaj mesajul moldovenilor de pe ambele maluri ale Prutului referitor la Unire. “Au zburat într-un avion descoperit, peste munţi, şi aveau feţele acoperite cu parafină ca să nu îngheţe. Când au aterizat la Blaj, toate domnişoarele s-au semnat pe coada avionului”, aminteşte Popescu. Peste ani, zborul a fost numit “al Marii Uniri”, pentru că mesajul dus de cei doi piloţi a avut un rol decisiv pentru convocarea Marii Adunări Naţionale de la Alba Iulia din 1 Decembrie 1918.

Urmaşii căpitanului relatează cu mândrie că, 92 de ani mai târziu, acesta s-a stabilit la Cluj, unde a condus Armata a 4-a şi a fost chiar, pentru câteva luni, ultimul primar capitalist pe care l-a avut Clujul. “A vrut chiar să îl aducă pe rege (Carol al II-lea - n. red.) din nou pe tron, dar fără Elena Lupescu. I-a spus întotdeauna că afacerile ei îi vor aduce numai neajunsuri. Era o damă care nu avea structura pentru a fi iubită de rege”, ne lămureşte Vladimir Popescu. Urmaşii lui Precup spun că autorităţile de la Bacău au fost mult mai receptive când a venit în discuţie recunoaşterea celor care au făcut posibil evenimentul din 1 Decembrie. “La Bacău, Precup a fost numit cetăţean de onoare, iar din 1994 o stradă îi poartă numele. Autorităţile din Moldova ne-au trimis medalii şi diplome de onoare. La Cluj, încercăm din 2006 să îi convingem pe cei de aici că Precup merită ca cetăţenii din Transilvania să îşi amintească numele lui. În această idee, am făcut demersuri la fostul primar Boc şi acum, mai recent, la primarul Apostu, pentru ca strada Fabricii de Chibrituri să devină strada Victor Precup. Ne-au spus că asta înseamnă cheltuială pentru toţi locuitorii de aici, aşa că am sugerat ca măcar o stradă nouă să primească această denumire. Până acum, ni s-a trântit uşa în nas”, se plânge urmaşul lui Precup.

Printre amintiri şi fapte din istoria familiei, Popescu ne arată şi dovezile palpabile ale poveştii: fotografii reprezentându-l pe Vladimir, copil blond cu ochi albaştri, alături de căpitan (poză dragă pe care o ţine la loc de cinste), alte imagini cu Precup alături de părinţii săi sau de cei şase fraţi, printre care şi Nuţi, mama sa adoptivă. “Pe mine m-a adoptat la îndemnul lui Precup, fiindcă nici el, nici ea nu aveau copii. M-a îndrăgit pentru că eram un drăcuşor mic cu ochi albaştri. Mă trag dintr-o localitate de lângă Suceava şi am rămas orfan la o vârstă fragedă. Când m-a văzut prima dată, Nuţi mă tot prindea în braţe şi putea pentru că era solidă”, povesteşte acum pensionarul Vladimir. În 1947 s-a mutat la Cluj şi de atunci locuieşte pe strada pe care vrea ca primăria să o “boteze” cu numele lui Precup. “Mie nu mi-a prea plăcut şcoala, m-a interesat mai degrabă silvicultura. Mi-ar fi plăcut să fi călcat pe urmele lui Precup, mai ales acum îmi dau seama de asta, când văd cum lumea din jurul meu se degradează tot mai mult. Oamenii au uitat jurământul Marii Uniri. Azi, 1 Decembrie înseamnă, pentru cei mai mulţi, doar artificii şi o zi liberă de la muncă”, observă cu amărăciune Popescu.

Sursa: Realitatea

 

La 23 noiembrie 1918, de pe un aerodrom din Bacau decola un avion, pilotat de locotenent aviator Vasile Niculescu şi căpitanul Victor Precup. Avionul ducea romanilor adunati pe Campia Libertatii de la Blaj mesajul moldovenilor de pe ambele maluri ale Prutului referitor la Unire. Peste ani zborul a fost numit “Zborul Marii Uniri”. Numai ca, in ciuda faptului ca mesajul adus de la Bacau a contribuit decisiv la convocarea Marii Adunari Nationale de la Alba Iulia, de pe 1 decembrie 1918, pilotul Vasile Niculescu va ramane un anonim, tara nestiind sa-l rasplateasca.

Din cauza iernii aspre si a zapezii abundente, legaturile dintre Consiliul National Român Central si Guvernul României de la Iasi nu se puteau mentine decât pe calea aerului. Pentru a transporta de urgenta documente deosebit de importante la Blaj, Marele Cartier General român a ordonat trimiterea unui avion. Un numar important de aviatori s-au oferit sa îndeplineasca aceasta misiune. A fost ales locotenentul Vasile Niculescu, întrucât cunostea traseul de zbor. In campania din vara anului 1917 trecuse cu avionul Carpatii si lansase manifeste în Transilvania.

Farman-ul 40 nr. 3 240 a trecut muntii la 2 600 m, echipajul având fetele protejate cu un strat gros de parafina, pentru a rezista la o temperatura de -40 grade C. Carlinga era deschisa, iar cei doi ofiteri nu dispuneau nici de parasute si nici de armament. La bord se afla un sac cu manifeste si o geanta militara sigilata. Manifestele urma sa fie lansate din avion deasupra Blajului si a altor asezari transilvanene. Geanta sigilata continea trei documente extrem de importante (printre care si scrisoarea primului ministru Ion I.C. Bratianu catre Consiliul National Român Central).

O datorie

Zborul s-a desfasurat în conditii normale si echipajul Niculescu-Precup a aterizat în apropierea Câmpiei Libertatii din Blaj. Avionul românesc a fost înconjurat de numerosi oameni veniti în fuga sa-i primeasca pe cei doi zburatori. Iata relatarea elevului sergent Eugen Rades, unul din cei care au asigurat paza avionului pilotat de locotenentul Vasile Niculescu: “…In întâmpinarea celor doi aviatori au sosit dr. Victor Macovei si Gavrila Precup de la Mitropolie, care prin cuvinte întrerupte de emotia si de strigatele “Sa traiasca!” ale multimii, acestia i-au asigurat pe oaspeti ca sunt la adapost… Intre timp, soseste si dl. capitan Virgil Pop si la întrebarea locotenentului pilot Vasile Niculescu cum ramâne cu avionul, dl. capitan Pop îi spune ca va asigura paza avionului punând o garda puternica întarita cu o mitraliera, iar echipajul sa mearga la Palatul Mitropolitan. Capitanul Virgil Pop a desemnat opt soldati din Garda Nationala, care, împreuna cu sergentul Sandu, au venit cu mitraliera pentru paza avionului. Capitanul Virgil Pop ne-a atras atentia sa nu lasam pe nimeni sa se apropie de avion si a dat ordin sa ni se aduca de mâncare si lemne pentru foc, deoarece stateam în frig, în aer liber, pe un ger cumplit de -30 grade C. Ni s-au trimis de la Mitropolie lemne, mâncare si zece litri de vin. Dupa ce am curatat locul de zapada din jurul avionului, am facut focul si garda se schimba din ora în ora.”

La ora 18.00 s-a tinut sedinta festiva în localul “Patria”. Dr. Vasile Suciu, presedintele Consiliului National Român din Blaj, a informat participantii despre zborul locotenentului Vasile Niculescu si despre continutul documentelor transportate pe calea aerului. S-a comunicat faptul ca echipajul Niculescu-Precup se va întoarce la Bacau pentru a transmite hotarârea românilor transilvaneni de a se uni cu Tara, fara nici o rezerva.

In sedinta care s-a tinut la Palatul Mitropolitan, Consiliul National Român a hotarât convocarea unei Mari Adunari Nationale la Alba Iulia pe 1 decembrie 1918, unde se va proclama în mod oficial Unirea cu România. A doua zi, la plecare, echipajul a fost înconjurat de sute de oameni care si-au pus iscalitura pe pânza avionului. Era mesajul românilor din Blaj, catre Guvernul român din Iasi, prin care acestia îsi puneau semnatura pe actul Marii Uniri. SURSA

Dupa ce a parasit haina militara, Vasile Niculescu a trait pâna aproape de 90 ani, practicând meseria de ceasornicar. [...]Maiorul (r) aviator Vasile Niculescu s-a stins din viata la 24 aprilie 1981, într-un trist anonimat. SURSA

Cu sprijinul Statului Major al Forţelor Aeriene şi Baza 95 Aeriană Bacău, în data de 23 noiembrie 2008, la ora 10.00, „Zborul Marii Uniri” va fi reeditat, pe traiectul Bacău – Blaj – Bacău, cu un elicopter care va pleca de pe aeroportul din Bacău şi va ateriza pe Câmpia Libertăţii, ocazie cu care se va face schimb de mesaje între primăriile celor două municipii.

Sursa: Contrasens

 

 

 

 

 

 

Zborul Marii Uniri1Zborul Marii Uniri2Zborul Marii Uniri3Zborul Marii Uniri5Zborul Marii Uniri6Zborul Marii Uniri7Zborul Marii Uniri

 

 

Ultima modificare la Marţi, 26 Noiembrie 2013 14:30
Administrator

Administrator

Dedicat promovării Staţiunii turistice Târgu-Ocna.

Facebook: http://www.facebook.com/nometra

Website: www.nometra.ro
sus


LIKE on facebook


Mediatori în Târgu-Ocna

Negotiation220

  • Banner